17 s a m 1 11 n d o I, s I a I e n, skulle slyras el'ler s a ni lu a g r u ii ds a I s e r.^ (iregoriiis själv lager sina teorier på djupaste allvar, påven kail baiiulysa oeh avsätta, beniva kejsare deras kronor oeh Irikalla uiulersålariie 1'råii deras trohetsed till en orättfärdig monark, 'reorierna i y>I)ict(itiis Paptv» äro ingalunda nya. kåir alla eller nästan alla torde tidigare kanoniska grunder kunna åberopas. Men y>I)ict(itus P(ijhv>^ iitgiir ett helt genomarbetat program l(")r styrelsen av såväl kyrkan som hela kristenheten.'^ Slika vi nn få ett grepp om kyrkans egen syn på sin lagstiftningsmakl oeh lagsliftningsnppgift. måste vi nIgå fran att hennes lagsliftningsobjekl är miinniskan såsom en vandringsman (homo oiotor), sladd på viig till en annan oeh bättre värld, som hon skall uppnå under kyrkans ledning oeh fostran. Kyrkans lagstiftningsoeh domsriill omfattar därfiir enligt hennes åsikt alla diipta men oekså cnhort dessa.'’ I r denna synpunkt måste vi fiirsta hennes krav pa att alla barn skola diipas oeh hennes fiirsiik alt genomdriva delta krav endera giMiom hliga biitessladganden såsom i anglosaxiska oeh norska lagar eller genom hot om arvliishet såsom i svenska." Kyrkan gör vidare anspråk att vara domare liver varje den troendes handling rotione jx’ccoti, alltså i den nlsträekning som denna handling skall betraktas såsom synd eller ieke-synd.'' Delta är (lopmo de fide, lastslälld troslära, som den troende vid risk av sin salighet har alt aeeeplera. Därjämte sitter kyrkan till doms iiver varje den troendes handling med hiinsyn till dennas iirbarhet eller ic‘ke-ärbarhel {de honeslfde vel inhonest<de) Så långt är ' A. Fliclu', a.a., sid. <S0 1'. 'I'lioinas hiiviiar, ålioropaiulo .Vuguslimis. alt iMi slalfiis lag. soin irkc ;ir rältlTirdig, icke kan erkiiiiiias såsom l)iiulaiule lag. ■Summa. 1 II, 9;), 2 cj). •* Fliclie. l.a ttélonue. sid. S,'!. Den absoluta maklstiilluingen inom kyrkan liiiMlas I. ex. a\’ påvarne (iregorins 1, (lelasins 1 och Nicolaus 1. Fj>ili>nu“ nr iS; C'.j.c. cann. 12 oidi <S7. Man torde observera, all ('..j.c. endast förpliktar den latinska kyrkan, ('-.j.c. can. 1. icke den orientaliska annat iin i sådana fall. som ligga i sakens natur. t. ex. belriiffande i)åven.s (iverböghet. ‘ Faws of Ibe earliest fbiglish Kings. Ine. 2 i; 1. ^’gF 11 KyHa 1, enligt ■N. Beckman iivcn i \'gF I K> Ha 1. Se t. ex. c. 1, C. W. cpi. 1 samt (iratiani Qiiod (iiiteiu ca till inlmnda (pi. 1 in ])r. Disl. *• l'ä)ilome. nr 1,‘{. 2 Gcori/ J. V. Ericsson
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=